SILA KLIK YA:)

Saturday 3 November 2012

gemuk atau kurus?

assalaamu'alaikun dan helo :)

kali ni mau mengentri pasal gemuk dan kurus. aku suda kurus dan sedang alami gemuk. bukanlah gemuk yang sangat. tapi gemuk dan gebu. lemak dan manis. aku tahu apa kelebihan dan kekurangan jadi gemuk dan kurus. aku tahu camana mau jadi gemuk dan kurus. ok.

untuk jadi gemuk: makan. untuk jadi kurus: kurangkan makan.

senang kan? sebenarnya. dak perlu bersukan pun boleh jadi kurus. tapi dak fit. kurus kita jadi kurus lemah. dak kuat. masa aku kurus berat badan 40 kg. rendah aku 149 cm. kelebihannya: pakailah baju adik baru lahir tetap muat punya. kekurangannya: dak dapat derma darah. derma darah memerlukan berat 45kg dan ke atas. dan inilah sebabnya kenapa aku jadi gemuk.

berat badan masa last aku timbang 52kg. dahsyat. maha dahsyat. aku pernah menangis sebab seluar aku da x muat lagi. susah. memang susah sesuaikan diri dengan lemak x tepu. 

aku mulakan misi naikkan berat badan masa lepas study. fikiran pun x banyak. makan pun semahunya tanpa pikir exam atau esaimen. sebab lain: aku mahu merasa camana derma darah. aku dengki tengok orang derma darah dan aku x boleh sebab berat badan x cukup. aku makan selalu. makan dengan kerap dan makan sebelum tidur. inshaAllah. gemuk.

tapi. aku boleh kurus balik kalau aku mahu. ya: kalau aku mahu. masalah sekarang aku belum mahu. laki mahu. tapi aku belum mahu. ha ha ha.

aku pernah kerja sekejap. dua minggu jak berat badan aku turun. senang jak caranya. sebab kurang makan. aku x makan tengahari. kadang x makan malam. mahu kurus: kurangkan makan. kalau lapar makan buah. inshaAllah kuruslah semahunya. tapi aku belum mahu. aku masih rasa sedap gemuk begini. ha ha ha.  

dan sebab aku tahu: kalau aku kerja/study nanti. aku akan kurus balik. sayang buang lemak sekarang. tengah gebu. ha ha ha.

testimoni. ha ha ha