SILA KLIK YA:)

Saturday 22 June 2013

belayar ke Indonesia

laama gila da aku dari indon ni. disember lepas. 
ada perancangan lagi untuk pegi ujung tahun ni. 
apahal laaa asyik ujung tahun. musim hujan. sebab mahu bawak adik aku yang bongsu. dia cuti sekolah time tu.
kena lagi dia PMR tahun ni.
seronoklah dia kaan. lepas stress konon-kononnya di indon. kakakaa.

indon dengan tawau ni dekat gila babi. sangat dekat okkeh. 
tapi dekat-dekat begitu kalau ikut kapal laut adalah selama 2 hari dan 3 malam. 
jadi, kalau orang tawau ni pegi tempat kau, jangan jakun sleng dorang keindon-indonan. nama pun jiran kan. demi jaga hati jiran, kita kena ada unsur indon sikit. baru ngam.  

Beb adik laki aku yang kedua, ikut flight dari KL-Makassar-Barru.
Aku, Nora adik bongsu aku dan Mak ikut kapal laut Tawau-Nunukan-ParePare-Barru.

Jadi. First step adalah menuju ke pelabuhan Tawau. Sampai Merotai Besar, singgah car wash sebab mahu cuci kereta. dak kan singgah mandi pulak kaaan. dan makan durian.

Dari kampung aku, Kalabakan ke Bandar Tawau ambik masa lebih kurang sejam setengah. Tapi kalau pelesit macam abang aku yang bawak kereta, semestinya kurang dari sejam setengah. Sesiapa ada sawan babi dinasihatkan untuk tidak ikut serta.

Sampai pelabuhan Tawau terus masuk check in. Kami ambik Andisba Express. Mak aku kata sebab pemilik bot ekspress adalah sebangsa dengan kami. choiii~ kini aku da tau aku dapat sifat racist aku dari siapaa.

sebab orang ramai sangat, terpaksa duduk atas lantai


ni laluan kecik utk masuk pelabuhan. tu org belakang tgh angkat barang, aku sebok ambik pic. mihmihmih
Aku x pasti beb ikut kapal terbang cap apa.
Aku dengan gang aku kapal laut kami cap CATTLEYA EXPRESS.
Wah. So sweet kan nama dia.
Pemilik kapal kecik ni Indonesian Chinese.

Tapi kalau di sana, Chinese pun nama kena keindonesiaan. Kalau Lee Chong Wei tu silakan tukar kepada Jokolotoyo ataupun Sopodopoyopo. Pilihlah nama yang sedap sikit. Tu cuma cadangan aku.


dalam express boat. tengok muka kami tiga. goreng seladang pun bole rangup okke? sangat berminyak.

ya Allah sesaknyaaaa.
ampun gila aku naik express boat andisba ni. 
selagi masih ada tempat, diorang sumbat.
dalam hati aku, janganlah boat ni karam. aku ni dahlah x pandai berenang.
mati kejung kang dalam laut.
dak pun, tejungkir dari tingkap boat ni.
tingkap dia hanya separas dagu aku. aku yang 149 TINGGI ini.
kalau yang 160 cm? paras dada la kan? komfom tejungkir.

sampai di Nunukan.
tengok tu benda biru-kuning yang aku duduk?
tu bukan bangku atau kerusi ok?
itu adalah tempat barang.
tu lelaki-lelaki belakang aku tengah carik pelanggan.
bukan pelanggan mak hayam ya..
tapi akan angkat barang kau dari boat exp. tadi dengan benda ni.
aku x tau nama dia apa. aku bantai duduk sebab sangat penat lahaiiii. dahlah dalam boat bising. paham-pahamlah..macik-macik bugis ni kalau becakap.
prongprengprongprenggg. suara begema satu boat.
agak-agak dalam 2 jam jugak perjalanan boat tawau-nunukan. bayangkan dalam masa 2 jam aku ngadap suasana begitu. memang lunyaiiii.

oh. diorang angkat barang bukan free ok? this is Indonesia bebeh.
sedangkan pak polisi kau kena bayar. inikan pula pengangkat barang ;p



pintu masuk nunukan. tunon taka. watever. selamat datang kali maksudnya?
anyone tidung?
aku rasa ni macam bahasa tidung.


cantik kan?
ni aku yang ambik.
masih di nunukan. kami sampai dekat maghrib.
senja-senja.
cantik amat...


aku ngan mak.
kalau yang blur begini bukan aku yang ambik.
ofkosla bukan aku pasal aku ada dalam gambar.
habis? syapa yang ambik?

budak ni lah yang mengambiknyaaaa.
adik bongsu aku.
kami bedua laa anak perempuan dalam family.
lain kan muka dia?
lain dari aku. macam arab sikit muka dia. ada mix muammar ghadaffi.




tu belakang aku tu laaa dia kapal besar yang kami naik.
CATTLEYA EXPRESS.
nampak kan benda biru tu ada lagi?
sebelum naik kapal, kami bersiar-siar di pelabuhan ni.
macam-macam diorang jual.
manala tauu. perlu time dalam kapal.

kaaan.

so. aku pun beli.
 _
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
_
__

_
_
_
_

_
__
_

_
_
_

_
_
 

makanaan. itulah yang paling perlu untuk aku.